El
cinema soviètic va ser durant molt de temps un dels més importants
del cinema
europeu.
Ha conegut una important crisi durant els anys 1990.
Aquest
tipus de cinema és conseqüència directa de la Revolució
d’Octubre,
gràcies a la qual el nou govern soviètic reconeixia el cinema com
un important mitjà de comunicació de masses. D’aquesta manera es
va apostar per una producció de films i formació de cineastes des
del propi govern.
Algunes
de les principals figures de la primera època a part d'Eisentein,
varen ser directors que han passat a formar part de la història com
Lev Kuleshov, Vsevolod Pudovkin o Dziga Vertov.
Tots
ells es caracteritzen per un mètode
de representació no-natural, basat en l’experimentació i la
recerca de construir conceptes amb la utilització del muntatge.
Es tracta de films on la subjectivitat
cobra una gran importància,
ja sigui amb el guió,
com en l’enquadrament
que fa la càmera.
El documentalisme
serà
un recurs molt
utilitzat per tal de plasmar aquesta subjectivitat,
a més d’explotar totes les possibilitats expressives del mitjà,
aplicant algunes de les idees del constructivisme pictòric.
L’any
1921 encara no trobem a Moscú una sala de projeccions en
funcionament i no serà fins a finals del mateix any que s’inauguri
oficialment la primera. Dos anys més tard, Moscú ja comptava amb
més de 90 sales de cinema.
Tot
i aquesta revolució cinematogràfica a la URSS durant els anys 20,
no hauríem d’oblidar que les produccions fetes durant aquest
període estaven limitades a un règim autoritari. Per aquest motiu,
des del govern, es facilitava i s’impulsava la creació de nous
films, sempre que aquests estiguessin en consonància amb la política
i ideologia oficials.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada